Magyarországon másfélszer drágább az útépítés, mint az USA-ban
2006.01.03. 10:48
Magyarországon másfélszer drágább egy négyzetméternyi aszfaltút megépítése,
mint
az Egyesült Államokban - számítja az OECD.
Az utak fenntartása minden fejlett országban egyre nagyobb terhet jelent.
Magyarországon átlagosan nyolc dollárba kerül egy négyzetméternyi aszfaltút
megépítése, míg a legtöbb fejlett országban 5-7 dollár közötti összegből
kijön ugyanez - állítja az OECD.
A párizsi székhelyű szervezet tizenkét európai és észak- amerikai ország
közútépítési költségeit hasonlította össze; az aszfaltút árába a felső
koptatófelület anyaga előállításának, szállításának, lerakásának és az ezzel
összefüggő közlekedéselterelések költségeit számolták bele, ugyanakkor az
építkezések megtervezését, előkészítését és az egyéb közvetett kiadásokat
nem vették figyelembe.
Egyes országok az átlagostól eltérő útburkolati anyagokat használnak, ám ez
a most vizsgált tucatnyi állam közül mindössze négyet érint.
A meglévő burkolatok karbantartása és felújítása a vizsgált országok
közútépítési költségvetésének nagyjából felét emészti fel, és ez az arány
folyamatosan nő.
Nem csoda, hiszen mindenütt egyre nagyobb a forgalom, és mind több útszakasz
terhelése éri el a főútvonalakét. Az OECD-országokban átlagosan tízévenként
burkolnak újra egy-egy útszakaszt; a felhasznált anyagok és a munka
minőségétől függően e téren vannak kisebb eltérések, ám a manapság használt
legjobb minőségű aszfalttal sem lehet a gyakori karbantartást megspórolni és
10-15 évnél hosszabb élettartamot elérni.
Az OECD szakértői ugyanakkor rámutatnak: léteznek olyan alternatív
burkolóanyagok, amelyek alkalmazásával a mostani háromszorosára, 30-40 évre
lehetne növelni a közúti burkolatok élettartamát, és a felújítások ritkulása
kézzelfogható gazdasági hasznot is hozna mind az autósok, mind az adott
ország egésze számára.
Más kérdés, hogy ezek az anyagok nagyjából háromszor többe is kerülnek, mint
a maiak,
és aligha reális elvárás, hogy a súlyos költségvetési problémákkal küzdő
kormányok és önkormányzatok ilyen jelentős beruházási többletet vállaljanak
a hosszabb élettartam érdekében.
Egyelőre tehát marad a gyakori kátyúzás és az azzal járó
forgalomkorlátozások.
(VG.hu)
|